Przejdź do głównej zawartości

Łazienki w Teatrze Wielkim Opery Narodowej

 Jestem zaszczycona, że mogłam zaprojektować wnętrza łazienek w gmachu Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie w ramach IV edycji konkursu Tubądzin Design Awards. 


I oto wraz z duchami wielkich przodków przekraczamy progi Teatru Wielkiego Opery Narodowej, gdzie klasyczne wnętrza potęgują uczucie wzniosłej atmosfery. Goście zmierzający do teatru przybywają pragnąc znaleźć się w innym świecie, co gwarantują nie tylko spektakle ale też cały anturaż w tym również wnętrza. Już po przekroczeniu progu można dostrzec konsekwencję. Wnętrza utrzymane w tonacjach bieli, szarości z oszczędnymi złoceniami, kryształowymi lampami i z niewielką domieszką czerwieni. Tak jest nie tylko w głównym foyer ale też w salach teatralno-koncertowych i korytarzach. Dlatego projekt łazienek również jest utrzymany w takiej kolorystyce. 

Zgodnie z założeniami konkursowymi układ w łazienkach pozostał niezmieniony. Prostota, elegancja i klasyka to terminy jakie przyświecały przy tworzeniu wnętrz toalet. Delikatne nawiązanie do przeszłości, teraźniejszości z elementami nowoczesności. Wpisując się w całość charakteru wnętrz Teatru Wielkiego Opery Narodowej w łazienkach zastosowana jest podobna kolorystyka co w pozostałych przestrzeniach gmachu . Zachowanie ciągłości i konsekwencji w budowaniu nastroju jest kluczowe w tak ważnym budynku, gdzie odbywają się wydarzenia kulturalne. W kreowaniu nastroju w łazienkach należało stworzyć odpowiednią scenografię do kreacji gości odwiedzających teatr. W projekcie łazienek mamy wielkoformatowe płytki White Opal w malowniczej odsłonie, gdzie dominują odcienie bieli i szarości, które dopełnia czerwień w postaci plam kolorystycznych. Płytki wypełniają podłogi i ściany, co tworzy odpowiednie tło dla dodatkowych elementów we wnętrzu. Czerwień pojawia się trzech miejscach - drzwi i ścianki kabin sanitarnych, siedzisko oraz korytarzyk. 

W eleganckich przestrzeniach gdzie odbywają się ważne i podniosłe wydarzenia kolor czerwony spotykamy np. na dywanach wprowadzających gości. Czerwony kolor jako symbol bogactwa ma swoja długą historię. Od starożytnych Greków i ich czerwonych dywanów na scenie teatru, przez Egipcjan barwiących swoje ciała na czerwono po współczesne Hollywood. Ze względu, że czerwony barwnik był najtrudniejszy do uzyskania był najdroższy i dlatego Grecy uważali czerwony za kolor bogów, a średniowieczni europejscy władcy i szlachta ubierali się właśnie w czerwień.  Kolor utrzymał się do współczesności jako kolor bogactwa i dobrobytu. Nie od dziś również wiadomo, że poszczególne kolory wzbudzają w nas określone emocje. Czerwony najczęściej kojarzony z miłością wywołuje szczęście i ekscytację, co jest jak najbardziej wskazane w gachu teatru. 

Statystycznie kobiety spędzają więcej czasu w toalecie dlatego w pierwszym pomieszczeniu do dyspozycji mają czerwone siedzisko i duże lustro, a w kolejnym pomieszczeniu umywalki mają formę prywatnej toaletki. W lustrze odbija się również kolor czerwony, który pojawia się na drzwiach prowadzących do kabin. W pierwszym pomieszczeniu lampy wiszące układają się w falę i obniżają się w kierunku siedziska. Każde przejście między pomieszczeniami wykończone jest blachą szczotkowaną w kolorze jasno złotym.  Wspomniane toaletki mają ruchome lustro, a w blacie otwór pod którym znajduje się kosz na śmieci. Ściana za toaletkami w całości pokryta jest mozaiką Lucid Pearl w kształcie diamentów pełna blasku i elegancji. Drzwi i ścianki do kabin sanitarnych wykonane są z płyt HPL w kolorze czerwonym. 

W męskiej toalecie nie ma już toaletek. W pierwszym pomieszczeniu króluje motyw koła. Koła jako symbolu doskonałości, nieskończoności i absolutu. Mamy okrągłe umywalki na białym blacie. Szafki ze złotymi frontami skrywają kosze na śmieci i dozowniki na mydło. Okrągłe lustra, okrągłe sztukaterie na suficie i podobnie jak w toalecie damskiej, duże lustro w złotej oprawie z motywami koła. Tutaj kolor czerwony pojawia się w wąskim korytarzu łączącym pomieszczenie z umywalkami z pomieszczeniem z kabinami sanitarnymi i pisuarami. Drzwi do toalety dla niepełnosprawnych zlewają się ze ścianą co nie tnie ściany tylko ją powiększa. Na drzwiach również jest płytka White Opal. W kreowaniu wnętrz równie ważne jest oświetlenie i dlatego w łazienkach jest zaplanowane oświetlenie led okalające każde pomieszczenie ukryte za sztukaterią. Taki rodzaj smugi światła wokół pomieszczenia powoduje wrażenie większej przestrzeni. W sztukaterię na suficie wkomponowane są kryształowe plafony, a delikatne lampy wiszące widzimy w pierwszym pomieszczeniu łazienki damskiej i korytarzu łazienki męskiej.










Komentarze

Popularne posty z tego bloga

SWISSCDF

Z łódzkiego festiwalu w 2015 roku przywiozłam chęć zastosowania w jednym ze swoich projektów produktu, który mnie urzekł. Nie chodzi o wyszukane wzornictwo ale bardziej o właściwości. SWISSCDF to zabarwiona na czarno płyta HDF którą można stosować na porycie podłogi, użycie jako blatu kuchennego czy wszelkiego rodzaju mebli i frontów. Stabilność oraz odporność na zarysowania, odporność na rozpryski wody oraz trudno zapalność powoduje, że możemy stosować materiał praktycznie wszędzie i do wszystkiego. Cierpliwie czekałam na odpowiedni moment czy może na odpowiednie wnętrze i jego właściciela. Przy projekcie domu w Dąbrowie Górniczej dylematy wyspowe trochę trwały. Na początku wyspa miała być z konglomeratu jako nieregularna bryła, gdzie płaszczyzny schodzą się pod różnymi kątami. Później wydarzyła się tragedia i musiałam w wielkich nerwach oczekiwać na odzyskiwanie danych z dysku. Pamiętajcie o archiwizacji danych :). Marmurowy blat wyspy podparty na grubych rzeźbionych nogach te

pod aniołem

Przychodzi Pani do architekta i mówi, że uwielbia otaczać się anionami. Architekt, który potrafi słuchać, nastawiony jest na spełnianie oczekiwań i projektuje nie tyko wnętrza ale też nastrój. Robi wszystko, żeby ten anielski nastrój zbudować wybierając kolorystykę, materiały i odpowiednie rozwiązania estetyczne. Anielskie wnętrze musiało być klasyczne z odrobiną nowoczesnych rozwiązań. Dlatego w łazience oprócz płytek jest szyba z nadrukiem. Nadruk, to fragment fresku autorstwa Sandro Botticellego Zwiastowanie, 1481, z loggi w Ospedale San Martino alla Scala, Florencja, Uffizi. Powstał jako ochrona i podziękowanie za wygaśnięcie epidemii. Słowo ANIOŁ wywodzi się z greckiego słowa wieść, wiadomość. Określano tym terminem posłańców królewskich. W efekcie częstego używania tego wyrazu przez tłumaczy Pisma Świętego, nabrał on znaczenia religijnego, zaczął oznaczać pośrednika między Bogiem a ludźmi, zwiastuna, kuriera Pana Boga. Najistotniejszą zmianę udało się zrealizować jeszcze p

trójkąt bermudzki

Za czasów obowiązkowej służby wojskowej Trójkątem Bermudzkim określano trzy miasta - Żary, Żagań i Gubin, a dlatego, że jednostki tam stacjonujące były prawdziwym testem na przetrwanie. Chyba nie muszę dokładnie wyjaśniać samego pojęcia ? Przypominam, że Trójkąt Bermudzki to obszar Atlantyku, w rejonie Bermudów, przez fascynatów zjawisk paranormalnych uznawanego za miejsce wielu niewyjaśnionych zaginięć statków, jachtów i samolotów. W Żarach i okolicach jestem niezmiennie rok w rok w okresie wakacji od 40 lat. Liczba jaką podałam jest dla mnie druzgocącą :). Jednak co roku odkrywam coś nowego albo dostrzegam coś co było dla mnie częścią krajobrazu i wcześniej nie zagłębiam się w historię miejsca. Ziemia Lubuska to jeden z piękniejszych regionów kraju. Lasy zajmują połowę obszaru i z pewnością były świadkami historii jaka toczyła się na tych terenach. O dziwo coraz bardziej doceniam relaksującą ciszę chaszczy. Żary swoją nazwę zawdzięczają prawdopodobnie od wypalania lasów - wyż