Jestem zaszczycona, że mogłam zaprojektować wnętrza łazienek w gmachu Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie w ramach IV edycji konkursu Tubądzin Design Awards.
I oto wraz z duchami wielkich przodków przekraczamy progi Teatru Wielkiego Opery Narodowej, gdzie klasyczne wnętrza potęgują uczucie wzniosłej atmosfery. Goście zmierzający do teatru przybywają pragnąc znaleźć się w innym świecie, co gwarantują nie tylko spektakle ale też cały anturaż w tym również wnętrza. Już po przekroczeniu progu można dostrzec konsekwencję. Wnętrza utrzymane w tonacjach bieli, szarości z oszczędnymi złoceniami, kryształowymi lampami i z niewielką domieszką czerwieni. Tak jest nie tylko w głównym foyer ale też w salach teatralno-koncertowych i korytarzach. Dlatego projekt łazienek również jest utrzymany w takiej kolorystyce.
Zgodnie z założeniami konkursowymi układ w łazienkach pozostał niezmieniony. Prostota, elegancja i klasyka to terminy jakie przyświecały przy tworzeniu wnętrz toalet. Delikatne nawiązanie do przeszłości, teraźniejszości z elementami nowoczesności. Wpisując się w całość charakteru wnętrz Teatru Wielkiego Opery Narodowej w łazienkach zastosowana jest podobna kolorystyka co w pozostałych przestrzeniach gmachu . Zachowanie ciągłości i konsekwencji w budowaniu nastroju jest kluczowe w tak ważnym budynku, gdzie odbywają się wydarzenia kulturalne. W kreowaniu nastroju w łazienkach należało stworzyć odpowiednią scenografię do kreacji gości odwiedzających teatr. W projekcie łazienek mamy wielkoformatowe płytki White Opal w malowniczej odsłonie, gdzie dominują odcienie bieli i szarości, które dopełnia czerwień w postaci plam kolorystycznych. Płytki wypełniają podłogi i ściany, co tworzy odpowiednie tło dla dodatkowych elementów we wnętrzu. Czerwień pojawia się trzech miejscach - drzwi i ścianki kabin sanitarnych, siedzisko oraz korytarzyk.
W eleganckich przestrzeniach gdzie odbywają się ważne i podniosłe wydarzenia kolor czerwony spotykamy np. na dywanach wprowadzających gości. Czerwony kolor jako symbol bogactwa ma swoja długą historię. Od starożytnych Greków i ich czerwonych dywanów na scenie teatru, przez Egipcjan barwiących swoje ciała na czerwono po współczesne Hollywood. Ze względu, że czerwony barwnik był najtrudniejszy do uzyskania był najdroższy i dlatego Grecy uważali czerwony za kolor bogów, a średniowieczni europejscy władcy i szlachta ubierali się właśnie w czerwień. Kolor utrzymał się do współczesności jako kolor bogactwa i dobrobytu. Nie od dziś również wiadomo, że poszczególne kolory wzbudzają w nas określone emocje. Czerwony najczęściej kojarzony z miłością wywołuje szczęście i ekscytację, co jest jak najbardziej wskazane w gachu teatru.
Statystycznie kobiety spędzają więcej czasu w toalecie dlatego w pierwszym pomieszczeniu do dyspozycji mają czerwone siedzisko i duże lustro, a w kolejnym pomieszczeniu umywalki mają formę prywatnej toaletki. W lustrze odbija się również kolor czerwony, który pojawia się na drzwiach prowadzących do kabin. W pierwszym pomieszczeniu lampy wiszące układają się w falę i obniżają się w kierunku siedziska. Każde przejście między pomieszczeniami wykończone jest blachą szczotkowaną w kolorze jasno złotym. Wspomniane toaletki mają ruchome lustro, a w blacie otwór pod którym znajduje się kosz na śmieci. Ściana za toaletkami w całości pokryta jest mozaiką Lucid Pearl w kształcie diamentów pełna blasku i elegancji. Drzwi i ścianki do kabin sanitarnych wykonane są z płyt HPL w kolorze czerwonym.
W męskiej toalecie nie ma już toaletek. W pierwszym pomieszczeniu króluje motyw koła. Koła jako symbolu doskonałości, nieskończoności i absolutu. Mamy okrągłe umywalki na białym blacie. Szafki ze złotymi frontami skrywają kosze na śmieci i dozowniki na mydło. Okrągłe lustra, okrągłe sztukaterie na suficie i podobnie jak w toalecie damskiej, duże lustro w złotej oprawie z motywami koła. Tutaj kolor czerwony pojawia się w wąskim korytarzu łączącym pomieszczenie z umywalkami z pomieszczeniem z kabinami sanitarnymi i pisuarami. Drzwi do toalety dla niepełnosprawnych zlewają się ze ścianą co nie tnie ściany tylko ją powiększa. Na drzwiach również jest płytka White Opal. W kreowaniu wnętrz równie ważne jest oświetlenie i dlatego w łazienkach jest zaplanowane oświetlenie led okalające każde pomieszczenie ukryte za sztukaterią. Taki rodzaj smugi światła wokół pomieszczenia powoduje wrażenie większej przestrzeni. W sztukaterię na suficie wkomponowane są kryształowe plafony, a delikatne lampy wiszące widzimy w pierwszym pomieszczeniu łazienki damskiej i korytarzu łazienki męskiej.
Komentarze
Prześlij komentarz