"Mechaniczna pomarańcza" - jeden z filmów Stanleya Kubricka reżysera takich filmów jak "Odyseja kosmiczna" czy "Lśnienie".
Niepokojące są nie tylko wnętrza ale sam film. Kontrowersyjna wizja przyszłości w której jednostka porusza się w zdehumanizowanym świecie.
Wnętrza w filmie miały odzwierciedlać ten świat, który wydaje się tak bliski. Większość wnętrz istnieje czy istniało w rzeczywistości, a to ze względu na budżet przeznaczony na film. Jednak dążenie reżysera do spełnienia artystycznej wizji było ważniejsze.
"Chcieliśmy znaleźć interesującą nowoczesną architekturę. Zdawało się, że najlepszym na to sposobem będzie kupić roczniki dwóch czy trzech czasopism poświęconych architekturze z dziesięciu lat wstecz. Spędziliśmy ze scenografem Johnem Barrym dwa tygodnie, wertując je i skrupulatnie gromadząc oraz opisując wszystkie interesujące fotografie, które znaleźliśmy. Okazało się to bardziej efektywnym podejściem niż kilku terenowych zwiadowców przeczesujących Londyn. Koniec końców, większość ciekawych miejsc, na które się zdecydowaliśmy znaleźliśmy dzięki tej kwerendzie po czasopismach architektonicznych. Sceny na zewnątrz bloku, w którym mieszka Alex, kręciliśmy w największym i najciekawszym architektonicznie osiedlu Londynu," Thamesmead.
Mieszkanie głównego bohatera Alexa jest krzykliwe, a każde pomieszczenie utrzymane w innej stylistyce. Pokój Alexa jest jasny i bardzo nowoczesny zważywszy, że film powstał 1971 roku. W kompozycji, układzie i kolorystyce panuje dyscyplina i nawet sześcienne elementy na ścinie trzymają stylistykę wnętrza.
Mieszkanie pisarza tez zaskakuje jest efektowne i minimalistyczne. Wnętrza to dom Skybreak znajdujący się w mieście Radletta, Hertfordshire. Z zastanego pomieszczenia dekoratorzy Kubricka usunęli wszystkie meble i wprowadzili własne, utrzymane w nowoczesnej stylistyce. Jednak wnętrza mają się ni jak do potrzeb właściciela - majętnego pisarza, który potrzebuje pomocy przy poruszaniu się po domu. Liczne platformy i schody uniemożliwiają swobodne przemieszczanie się osobie niepełnosprawnej.
Film ze względu na swoją brutalność w Polsce miał swoją premierę dopiero w 2014.
Skybreak House powstał w latach 60 i zaprojektowany został przez biuro Normana Fostera. Dom jest pomyślany w oparciu o trzy parametry: maksymalna elastyczność zastosowań przy różnych okazjach i potrzebach, wprowadzenie naturalnego światła i współgranie z otoczeniem. Dom jest podzielony na trzy pasy: pierwszy z nich to główny obszar publiczny domu (salon), a dwa pozostałe są przeznaczone na kuchnię, łazienki i sypialnie.
Niepokojące są nie tylko wnętrza ale sam film. Kontrowersyjna wizja przyszłości w której jednostka porusza się w zdehumanizowanym świecie.
Wnętrza w filmie miały odzwierciedlać ten świat, który wydaje się tak bliski. Większość wnętrz istnieje czy istniało w rzeczywistości, a to ze względu na budżet przeznaczony na film. Jednak dążenie reżysera do spełnienia artystycznej wizji było ważniejsze.
"Chcieliśmy znaleźć interesującą nowoczesną architekturę. Zdawało się, że najlepszym na to sposobem będzie kupić roczniki dwóch czy trzech czasopism poświęconych architekturze z dziesięciu lat wstecz. Spędziliśmy ze scenografem Johnem Barrym dwa tygodnie, wertując je i skrupulatnie gromadząc oraz opisując wszystkie interesujące fotografie, które znaleźliśmy. Okazało się to bardziej efektywnym podejściem niż kilku terenowych zwiadowców przeczesujących Londyn. Koniec końców, większość ciekawych miejsc, na które się zdecydowaliśmy znaleźliśmy dzięki tej kwerendzie po czasopismach architektonicznych. Sceny na zewnątrz bloku, w którym mieszka Alex, kręciliśmy w największym i najciekawszym architektonicznie osiedlu Londynu," Thamesmead.
Mieszkanie głównego bohatera Alexa jest krzykliwe, a każde pomieszczenie utrzymane w innej stylistyce. Pokój Alexa jest jasny i bardzo nowoczesny zważywszy, że film powstał 1971 roku. W kompozycji, układzie i kolorystyce panuje dyscyplina i nawet sześcienne elementy na ścinie trzymają stylistykę wnętrza.
Mieszkanie pisarza tez zaskakuje jest efektowne i minimalistyczne. Wnętrza to dom Skybreak znajdujący się w mieście Radletta, Hertfordshire. Z zastanego pomieszczenia dekoratorzy Kubricka usunęli wszystkie meble i wprowadzili własne, utrzymane w nowoczesnej stylistyce. Jednak wnętrza mają się ni jak do potrzeb właściciela - majętnego pisarza, który potrzebuje pomocy przy poruszaniu się po domu. Liczne platformy i schody uniemożliwiają swobodne przemieszczanie się osobie niepełnosprawnej.
Film ze względu na swoją brutalność w Polsce miał swoją premierę dopiero w 2014.
Skybreak House powstał w latach 60 i zaprojektowany został przez biuro Normana Fostera. Dom jest pomyślany w oparciu o trzy parametry: maksymalna elastyczność zastosowań przy różnych okazjach i potrzebach, wprowadzenie naturalnego światła i współgranie z otoczeniem. Dom jest podzielony na trzy pasy: pierwszy z nich to główny obszar publiczny domu (salon), a dwa pozostałe są przeznaczone na kuchnię, łazienki i sypialnie.
Oglądając Mechaniczną pomarańczę większą uwagę zwracałam właśnie na wnętrza niż na akcję. Musiałam obejrzeć drugi raz ;)
OdpowiedzUsuńRzeczywiście niepokojące, pomieszanie kolorów i kształtów przeszkadza ...
OdpowiedzUsuńNie wiem czy dwa razy dałabym radę obejrzeć. Raz wystarczy :). Film jest specyficzny. Wnętrza były dla mnie tak intrygujące, że zostałam z filmem do końca. Mnie kolorystyka nie przeszkadza. Nawet chciałabym, żeby zjawił się na mojej zawodowej drodze ktoś kto chciałby realizować takie wnętrza.
OdpowiedzUsuńTa wizja niezbyt mnie jara ;)
OdpowiedzUsuńA mi się właśnie bardzo podobają :)
OdpowiedzUsuńsuper ;)
OdpowiedzUsuńFaktycznie mieszkanie jest dość krzykliwe. Jednak zaskakuje mnie pewna nowoczesność we wnętrzach. Film powstał dawno temu a jednak dużo przedmiotów możemy spotkać w nowych aranżacjach. Wcale nie uważam, że mieszkanie jest straszne- wyróżnia się tylko swoim stylem:) Może autor chciał nam coś przekazać?:)Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń